Bestilling, betaling & levering
Vi legger stor verdi i våre raske leveranser - derfor sendes pakken din nesten umiddelbart etter at du har klikket på kjøp. Vi har derfor ikke mulighet til å justere en bestilling i etterkant. Du har selvfølgelig angrerett når pakken har ankommet.
Så snart vi har mottatt bestillingen din, sender vi en ordrebekreftelse til deg via e-post, og deretter får du løpende informasjon om bestillingen din via e-post.
Gjennom vår betalingspartner tilbyr vi betaling både med faktura og direktebetaling – enten med kort eller via bankkonto. Du kan også dele opp betalingen på forskjellige måter.
På eddna.no kan du handle hvis du bor i Norge. Vi tilbyr forskjellige fraktalternativer, alt for at du skal få en perfekt handleopplevelse hos oss, tilpasset helt etter dine behov.
Les mer i våre kjøpsvilkår.
Hos oss får du fri frakt på kjøp over 699 kr, gjelder ikke store/oversize produkter. Andre fraktkostnader fra 99 kr, avhengig av hvilken leveringsmetode du velger.
Bring/Posten: fri frakt til nærmeste postkontor på kjøp over 699 kr, ellers 99 kr !!
Bring/Posten Pakkeboks: 99 kr
Bring/Posten Hjemlevering: 199 kr
Du kan betale for varene dine på de ulike måtene som presenteres.
Kortkjøp – du kan oppgi betalingsinformasjonen din når du bestiller ved å bruke et gyldig betalingskort (VISA eller Mastercard). Beløpet reserveres umiddelbart på kortet ditt, men vil ikke bli belastet før varene sendes.
Betaling med Vipps - når du valgt vipps som betalingsmåte, blir du bedt om å fullføre betalingen i Vipps - akkurat som når du betaler med Vipps andre steder.
Klarna, Få först. Betal senere - tjenesten 'Få først. Betal senere' tilbys av Klarna. Du får en faktura fra Klarna til e-posten din hvor du ser hvordan og når du skal betale.
Les mer i våre kjøpsvilkår
Nei. Bestillingen sendes i henhold med opplysningene som er oppgitt i kassen og kan ikke endres i etterkant. Hvis pakken ikke kan mottas i henhold til de oppgitte opplysningene, sendes pakken tilbake til avsenderen som uavhentet mot en kostnad.
Husk at i mange tilfeller ligger pakken hos et utleveringssted i 14 dager før den returneres som uavhentet, noe som gir tid til å hente leveransen selv ved feilaktige leveringsopplysninger. Hvis du vil vite når siste dag for henting eller bestilling for utkjøring er, kontakter du fraktselskapet du valgte i kassen for å levere pakken din.
Bestillinger fra eddna.no er rettet mot privatpersoner på folkeregistrerte adresser i Norge. Hvis du vil legge inn en bestilling utenfor Norge, tilbyr vi nettbutikker i følgende land - eddna.se, eddna.de, eddna.at, eddna.nl og eddna.be.
Vårt garn
Samtlige av våre leverandører må kunne fremvise attester på at ingen dyr kommer til skade, at arbeidsvilkårene er rettferdige for de ansatte, at ingen unødvendig miljøpåvirkning skjer, og at ingen giftige, forbudte stoffer forekommer i produksjonen.
Vi jobber stadig med å bli enda bedre i miljøarbeidet vårt. Vi gjenbruker for eksempel alle kartonger mange ganger, bruker kun miljøvennlig papir i trykksakene våre og sender garn i papirposer i stedet for plast.
Våre leverandører samarbeider med spinnerier over hele verden, noe som betyr at ullen kan komme fra så vel Island som Peru, Bolivia og Australia.
På banderoler og på garnets produktside står det hvor garnet er produsert. Det betyr at garnet spinnes i det landet, men det betyr ikke at ullen kommer fra samme land. For eksempel kommer ullen i Järbo 2 tr ull fra New Zealand, og garnet spinnes på Klippan Yllefabrik i Latvia.
All merinoull er selvsagt mulesingfri. Samtlige leverandører forplikter seg til å følge en Animal Welfare Policy.
Vi har dessverre ikke mulighet for å finne spesifikke partinummer. Det vi kan gjøre, er å skrive et notat om ønsket fargebad på ordren din. For at vi kan varsle lageret om det, trenger vi å vite ditt ordrenummer og ønsket fargebad/parti så fort som mulig etter at bestillingen din er lagt inn, men siden vi pakker bestillingen din raskt, kan vi dessverre ikke garantere at det er mulig.
Vi blander aldri forskjellige fargebad i din bestilling, men vær nøye med å kontrollere at garnet til ditt fremtidige prosjekt er i samme fargebad. Har du kjøpt garn på ulike tidspunkt og fått nøster fra ulike fargebad, kan du veksle på de ulike nøstene (1 omgang med hver farge) så du unngår et tydelig skille mellom større partier i strikkingen.
Knuter i garnet er det rent teknisk dessverre ikke mulig å unngå 100 prosent.
Endene på håndstrikkegarn knyttes sammen for hånd, og da unngår man dessverre ikke knuter. Det skal ikke forekomme mange knuter per kilo garn som spinnes, men er det tilfelle, har noe gått galt i prosessen og det er selvfølgelig beklagelig.
Da bytter vi naturligvis ut garnnøstet ditt med et nytt! Når det gjelder printfarget garn med lange fargerapporter er det ekstra kjedelig med knuter, da det er stor risiko for at du har mistet en del av fargerapporten og mønsteret ikke vil stemme.
Sammen med produsentene arbeider vi for å forhindre at dette skjer, men feil kan selvsagt forekomme.
Vil du klage på nøstet ditt, fyller du ut vår returseddel og sender den på e-post til kundservice@eddna.no
Vektforskjeller på opptil 10-15 % kan forekomme. Dette beror på luftfuktigheten. Jo lavere luftfuktighet, jo lavere vekt.
Om vinteren, når luften er tørr, veier garnet vanligvis mindre. Om sommeren, når luften er fuktig, kan nøstene veie mer.
Når det gjelder akrylgarn er vekten nesten alltid den samme hele året, men ull og ullblandinger er mer følsomme for ytre påvirkninger. Dette er årsaken til at lengden på garnet er avgjørende, og vekten alltid oppgis som "cirka".
Det er et krav om at lengde og vekt alltid skal stå på banderolene, og fordi den varierer, har vi valgt å skrive "cirka" på vekten.
På banderolene finnes informasjon om hvilken farge/nyanse garnet har og hvilket parti (fargebad) nøstet er farget i. Fargen kan variere litt mellom ulike fargebad.
Det finnes også informasjon om hvilke pinner garnprodusenten anbefaler for
akkurat det garnet – men husk at det er ditt eget håndlag som er avgjørende.
Hver oppskrift har en angitt strikke- eller heklefasthet, og det er den som gjelder, uansett hva som står på banderolen.
På banderolene står det også hvilke fibre garnet består av, om det er superwash-behandlet eller ikke, og i hvilket land garnet er produsert.
Det finnes også vaskesymboler og informasjon om hvilke eventuelle sertifikater garnet har.
Vasker du riktig, holder plaggene seg fine lenger. Les mer her om hvordan du vasker de strikkede og heklede plaggene dine.
Følg alltid garnets vedlikeholdsforklaringer, se det respektive garnet.
Spørsmålet om hvor mye garn som trengs til et bestemt plagg i ønsket størrelse er ikke så enkelt å svare på. Det er mange faktorer som spiller inn her.
Det avhenger av hvor stramt eller løst det strikkes, hvilket mønster som brukes (glattstrikk krever mindre garn enn for eksempel patentstrikk), om genseren har lange ermer, doble kanter og mye mer.
Det er alltid viktig å lage en strikkeprøve på samme måte som det planlagte prosjektet skal strikkes eller hekles. Basert på denne prøven kan du deretter beregne garnforbruket for prosjektet.
Vi har over tid oppdatert våre etiketter. Av hensyn til bærekraft bytter vi ikke ut etikettene på garn som allerede finnes på lager. Derfor kan det hende at to forskjellige farger av samme garn har ulike etiketter.
Samarbeid
Som frilansdesigner kan du bli sponset eller få rabatt på våre garn. Vi vil vite hvem du er, i hvilke kanaler du publiserer dine design og oppskrifter, og hvilke garnkvaliteter og -mengder du ønsker, så kontakt oss via kundeservice@eddna.no. Ønsker du å søke om å designe for oss og våre varemerker? Send et personlig brev og CV/portfolio til samme e-postadresse.
Vi får mange forespørsler om å sponse ulike arrangementer.
For at et samarbeid skal være mulig, er det viktig for oss at ditt arrangement stemmer overens med det vi synes passer med vårt varemerke. Send din forespørsel til kundeservice@eddna.no og fortell oss gjerne så utførlig du kan om ditt planlagte arrangement. Vi har dessverre ikke mulighet til å sponse små arrangementer, men henviser til lokale garnbutikker for den type sponsing.
Ja! Er du interessert i å låne strikkeplagg, garn, tilbehør eller strikkepinner til en TV-produksjon, fotografering eller annet? Vi hjelper gjerne til. Kontakt oss via kundeservice@eddna.no
Som tidsskrift eller annen publikasjon må du gjerne motta våre pressemeldinger for å få nyheter i god tid.
Du får også tilgang til vårt presserom med en enorm bildebank og mulighet til å publisere våre oppskrifter.
Vi kan også bidra med gevinster, produkter til plukksider og annet. Kontakt presseansvarlig Lina Ottemark (kundeservice@eddna.no) for mer informasjon.
Våre oppskrifter
Sitter du fast i en oppskrift og kommer ikke videre?
– Har du lest oppskriften nøye?
– Har du regnet ut at du har riktig antall masker?
– Har du riktig strikke- eller heklefasthet?
– Har du sjekket at du har gjort akkurat som det står? Vi får ofte spørsmål som handler om at man er usikker på et moment. Noen ting er vanskelig å visualisere på forhånd. Prøv og se hva som skjer!
– Opplever du at oppskriften er for vanskelig for deg? Det skal være gøy å strikke. Følg rådene våre nedenfor eller legg prosjektet til side en liten stund.
Dessverre kan vi ikke gi deg support i strikking eller hekling over e-post eller telefon. Vi henviser i stedet til vår side Tips og råd der du kan få god hjelp til å forstå hvordan du kan lære ulike strikke- og hekleteknikker. På YouTube finnes også videoer som beskriver momenter som mangler i videobiblioteket vårt.
Du kan også med fordel gå inn på våre egne og andre Facebook-grupper der du enkelt kan få hjelp fra tusenvis av håndarbeidsvenner, bruk denne lenken for å finne forslag til grupper.
Hvis du mistenker at det er feil i en oppskrift som vi har publisert, må du gjerne fortelle oss om dette via skjemaet vårt. Vi publiserer også rettelser i oppskrifter der det har gått galt, disse finner du her.
I mange av våre oppskrifter (alle publisert etter august 2020) er det oppgitt vanskelighetsgrad fra 1-3. Det kan gi et hint om mønsteret passer deg og din kunnskap.
Vi vil absolutt oppmuntre deg til å prøve å komme forbi problemet ditt – iblant kan det hjelpe å ta en pause, sove på saken eller stille spørsmålet i en Facebook-gruppe eller til en venn.
Alle våre oppskrifter er basert på vår størrelsesguide.
Vil du være helt sikker: Kontroller først kroppsmålene til den som skal bruke plagget.
Se i tabellen hvilken størrelse som passer til kroppsmål eller klesstørrelse/alder.
Ønsker du et romsligere plagg, kan du velge å gå opp en størrelse.
Husk at plaggets bevegelsesvidde og fasong varierer, så se alltid nøye på plaggets mål i oppskriften og strikk etter den størrelsen som gir ditt ønskede resultat. Ikke vær redd for å gjøre egne forandringer slik at plagget passer din kropp!
Å ha riktig strikkefasthet er avgjørende for at plagget skal få den størrelsen som angis. Selv et lite avvik i antall masker per 10 cm kan gi et betydelig mindre, eller betydelig større plagg.
På eddna finner du oppskrifter fra prematurbabyer til størrelse 4XL.
Har du kjøpt oppskriften?
Du skal ha fått en e-post fra avsenderen "Eddna" med en nedlastingslenke til din digitale oppskrift. Sjekk også søppelpost-mappen, noen ganger havner det der. I e-posten er det en lenke: "For å laste ned oppskriften din klikk her". Last ned oppskriften direkte og lagre den et sted du kan gå tilbake til. Ikke bruk e-post som en måte å lagre oppskriften på for lenken utløper etter en stund.
Er det en gratisoppskrift?
Klikk deretter på "Last ned gratis oppskrift" på oppskriftsiden. Da lastes PDF-en i nettleseren din. Klikk på Download og velg et sted du kan gå tilbake til.
Er du ikke helt ferdig og har gått tom for garn selv om du kjøpte etter angitt mengde? Det kan skyldes flere ting.
– Har du riktig strikke-/heklefasthet? Har du for få masker per 10 cm påvirker det garnforbruket, og garnet rekker ikke slik som det var tenkt.
– Bruker du garnet i oppskriften? Hvis ikke, er det en risiko for at garnforbruket blir annerledes.
Dersom du vil rapportere feil garnforbruk som en mistanke om feil i oppskriften (garnforbruket), gjør du det på denne siden.
Alle våre digitale oppskrifter, samt om du bestiller utskrift av en oppskrift, blir stadig oppdatert med siste versjon (hvis det har forekommet feil).
Har du bestilt en oppskrift tidligere og vil vite om det har dukket opp en feil etter kjøpet, se under rettelser.
Der finner du også eventuelle rettelser i trykte oppskriftshefter.
Har du selv funnet en feil i en oppskrift? Meld gjerne om feilen i skjemaet for mistenkt feil.
Dette er et veldig vanlig spørsmål som vi får. "Ingen maske" som tegnforklaring til et mønsterdiagram betyr akkurat det det står: symbolet betyr at du skal se bort fra ruten i diagrammet når du strikker. Denne pinnen/omgangen kommer ofte rett etter en pinne/omgang med fellinger da en maske blir borte rett nedenfor.
Eksempel:
Maske 1: Rød
Maske 2: Ingen maske
Maske 3: Grønn
Da strikker du først en rød maske, deretter en grønn. Maske nummer to finnes ikke.
Iblant står det "Gryten - herrejakke" eller "Lavendel - damegenser" som tittel på en oppskrift. Betyr dette at man som jente kan ha på seg såkalte herreplagg? Selvsagt. Vi anbefaler at du selv velger hvordan du kler deg, og hva du strikker til deg selv eller andre.
Det som skiller plaggene rent teknisk, er at såkalte "dameplagg" er gradert etter vår måltabell for kvinner. Det samme for "herreplaggene".
Se deretter alltid på oppskriftens størrelser og ta utgangspunkt i deg selv eller plaggets mottaker.
For eksempel starter måltabellen for menn med et litt større mål enn dame, så en XS for herre tilsvarer ikke XS for dame.
Kontakt oss
Har du spørsmål om bestillingen din eller om produktene våre? Da kan du send e-post til kundeservice@eddna.no
Skriv gjerne ordrenummeret og navnet ditt i e-posten så kan vi raskt finne deg og bestillingen din i våre systemer.
Vi finnes på følgende kanaler, og blir så glade om du vil følge oss og få inspirasjon:
Eddna.no på Instagram
Eddna på Youtube
Eddna.no på Facebook
Eddna på Pinterest
Våre varemerker Järbo og Svarta Fåret er også tilgjengelig på Ravelry der du kan kjøpe oppskrifter og hefter som PDF på alle tilgjengelige språk:
Järbo på Ravelry
Svarta Fåret på Ravelry
Vilkår og sikkerhet
Vil du foreta en retur eller reklamasjon? Les mer under "Returer og reklamasjoner" her på kundeservicesiden.
For fullstendige kjøps- og leveringsbetingelser, klikk her
Vi følger alle regler angående godkjenning og bruk av cookies.
Les hele vår cookiepolicy her.
Les hele vår personvernerklæring her
Returer og reklamasjoner
Vi inspiserer alle produkter før de sendes til deg. Skulle produktet likevel være skadet eller feilekspedert når det ankommer, forplikter vi oss i henhold til gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning å utbedre feilen/mangelen gratis.
For å reklamere på et produkt, må du gjøre følgende:
1. Send en e-post til kundeservice@eddna.no. Det er viktig at du gir en nøye beskrivelse av feilen, oppgir ordrenummer og spesifiserer hvilken produkt og antall det gjelder. Når vi har mottatt e-posten din, registrerer vi at varen/varene snart er på vei tilbake til oss.
2. Pakk varen, legg ved ordrebekreftelsen eller informasjon om ordrenummeret og lever inn pakken hos et Bring- eller Posten-innleveringssted
3. Når varen har ankommet oss, gjør vi en vurdering av feilen. Hvis vi ikke kan utbedre feilen eller levere et tilsvarende produkt, vil vi refundere deg for den defekte varen i henhold til gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning. Vi dekker returfrakten ved godkjente reklamasjoner.
Vi forbeholder oss retten til å avvise en reklamasjon dersom det viser seg at produktet ikke er feilaktig i henhold til gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning. Ved reklamasjoner følger vi retningslinjene fra Forbrukerklageutvalget, se forbrukerklageutvalget.no.
OBS! Det er svært viktig at du følger instruksjonene som beskrevet ovenfor for å gjennomføre en reklamasjon. Vi kan ikke garantere at varen mottas riktig av oss dersom vi mangler nødvendig dokumentasjon, eller hvis den sendes til oss på en annen måte.
Ved kjøp hos oss har du som kunde en lovbestemt 14 dagers angrerett som gjelder fra det øyeblikket du mottar en vare du har bestilt.
For å gjøre en retur, må du informere oss om at du angrer kjøpet ved å sende en e-post til kundeservice@eddna.no. Vent på svar fra oss på e-post.
Pakk varen, legg ved følgeseddel eller en lapp med navn, telefonnummer og ordrenummer. Lever pakken til et Bring- eller Posten-innleveringssted. Når varen har kommet frem til oss, gjør vi en vurdering av om produktet er i det vi anser som ny tilstand. Dersom alt er godkjent, vil vi refundere deg for produktet i samsvar med gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning.
Du står selv for returfrakten og er ansvarlig for leveransen og tilstanden på produktene ved retur. Produktene bør derfor sendes godt pakket og i sin originale emballasje. Garnnøster må ha korrekt og uskadet etikett. På refusjonsbeløpet forbeholder vi oss retten til å trekke fra en sum som tilsvarer verdireduksjonen sammenlignet med produktets opprinnelige verdi dersom produktet er brukt eller skadet.
For mer informasjon om den lovbestemte angreretten, se våre Kjøpsvilkår. Det er veldig viktig at du følger instruksjonene som beskrevet ovenfor for å gjennomføre en godkjent retur. Vi kan ikke garantere at varen mottas på riktig måte hvis vi mangler informasjon, eller hvis den sendes til oss på annen måte. Returer sendes til følgende adresse: Eddna (Nordanå Crafts AB), Lötängsgatan 16, 803 01 Gävle, Sverige. Last gjerne ned og fyll ut vårt returskjema og legg det ved i pakken. Følgeseddel eller kopi av følgeseddel går også bra.
Hvis du har handlet på faktura, anbefaler vi at du enten utsetter forfallsdatoen selv via Mitt Klarna, eller setter fakturaen på pause. Du kontakter da Klarna på telefonnummer +47 21 01 89 91, så hjelper de deg med dette. En kreditering vil deretter bli utført.
Samarbeid
Ja, alle priser er inkludert mva. Vi sender din ordre fra Sverige, dette er ikke noe som påvirker deg som kunde siden vi er registrert som et norsk selskap, vi står for eventuelle tollgebyr.
Akkurat nå tilbyr vi ikke gavekort. Velkommen tilbake ved et senere tidspunkt!
Vi samler kun inn anmeldelser fra bekreftede kjøpere. Når du har kjøpt et produkt via vår nettbutikk, vil vi etter en stund sende deg en e-post der vi ber deg vurdere det du har kjøpt.
Alt vårt garn, strikkepinner og tilbehør finnes på vårt lager i Gävle, Sverige. Hver ordre plukkes og sendes av våre dyktige medarbeidere der. Vi har dessverre ingen lagerbutikk.
Som frilansdesigner kan du bli sponset eller få rabatt på våre garn. Vi ønsker å vite hvem du er, hvilke kanaler du publiserer mønstrene dine i, samt hvilke garnkvaliteter og mengder du søker. Kontakt oss via kundeservice@eddna.no.
Har du spørsmål om din bestilling eller våre produkter?
Sende mail til kundeservice@eddna.no
Ikke glem at du selv kan spore din bestilling. Har du spesielle spørsmål om strikking eller hekling, anbefaler vi deg å ta en titt på våre
videoer og strikkeskoler, eller bli med i en av våre Facebookgrupper. Vi har dessverre ikke mulighet for å hjelpe deg over telefon eller e-post.
Vil du melde om feil i en av våre oppskrifter, er vi takknemlige om du bruker vårt skjema.